27 Aralık 2008 Cumartesi

Kapı Kültürü

İşsizlik, hiç bitmeyen ekonomik kriz, artan suç oranları derken, tüm dünya özellikle Türkiye çekilmez bir hal aldı.
Az önce haberlerde okudum, Sakarya'da gencecik bir öğretmenin kapısı çalınıyor, genç kız kapıyı açıyor ve karşısında maskeli bir adam. Kadını önce dövüyor, tüm paralarını, kredi kartlarını alıyor, tecavüze yelteniyor da kadının çığlıklarından korkup kaçıyor. Bunları şunun için anlatıyorum, Arjantin'de özellikle Buenos Aires'te değil hırsız, tanrı misafiri, hatta başbakan olsanız, randevunuz yoksa kimsenin evine giremezsiniz. Çünkü bırakın evin kapısını, apartmanın kapısını dahi açmıyorlar.
Önceleri baya bir garibime gitmişti, aslında hala garibime gidiyor ve yer yer beni sinirlendiriyor. Her gün gittiğim kursa, aktivite var diye gidiyorum ama dışarıda kalıyorum. Niye? Çünkü bugünkü aktivite, yani benim katılacağım aktivite iptal edilmiş. E belki kütüphaneden kitap alıp kitap okuycam, başka bişiy yapıcam. Yok giremezsin! Apartmanın kapısı açılmıyor. Bu ve bunun gibi şeyler bana biraz terbiyesizlik gibi geliyor. Dış kapıdan, zile basıyorsunuz, derdinizi anlatıyorsunuz, eğer uygun bulurlarsa ki çok zor bir ihtimal, anca o zaman aşağıya inip anahtarla kapıyı açıyorlar.
5 yıl önceki ekonomik kriz, hırsızlık ve cinayet olaylarından bıkan Arjantin'li apartman kapısından başlayıp, önceden haber vermeyen kimseyi; evine, işine almamayı adet edinmiş. Aslında çok haklı bir ulgulama. Hatta aynı uygulamanın Türkiye'de de yapılması gerektiğini düşünüyorum. Gasp ve tecavüz olaylarında bir nebze de olsa azalma olurdu belki. Ama bu uygulamanın sınırlarını iyi belirlemek gerekiyor. Aksi halde iş yerleri müşterilerinden olabilir, benim İspanyolca Kursu için gittiğim Vos'tan soğuduğum gibi.
Fotoğraftaki kapıya gelince, tüm şehrin herkese hiç cekinmeden - sen hırsızsın ya da hırsız olabilirsin dercesine kapılarını sıkı sıkıya kapattığı Buenos Aires'de, kapısı açık tek bir yer var o da bir Türk Vakfı! Çok sıcak, misafirperver ve güleryüzlü insanların bulunduğu Türkiye-Arjantin Dostluk vakfı kendilerine ve insanlara duydukları güvenle, Arjantinlileri gerçekten şaşırtıyor.

8 yorum:

  1. bence çok güdoğru bir uygulama.keşke bizde de olsa.artık burda misafirperverlik hikaye oldu.zamanlada kalmaz.

    YanıtlaSil
  2. fatma
    bence de misafirverlik hikaye :) şimdi kimse kimseyi tanımıyor.


    Ker3m
    artık öyle olmuyor ama :)

    YanıtlaSil
  3. kapı açmama işi süperr.herkesin evine hırsız giriyor sonra biz açmadık diyorlar..

    YanıtlaSil
  4. kapı güvenliği bize de şart. herkes istediği yere istediği gibi giremez böylece.

    YanıtlaSil
  5. Çok ilginç türklerin kapısının açık olması normal. Aslında ben ne tarafa hak vereceğimize karar veremiyorum. İnsanlar haklı sıkılmakta, bunalmakta, sinirlenmekte.
    Doğru bir uygulamaya başlamışlar.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. buenozz bırak onları da boca'ya gelcez biz peynir almaya. hangi markette, pazarda bulunur, de bize :)

    YanıtlaSil