12 Ocak 2009 Pazartesi

Bir Arjantinli Kadar Zengin

Birinci dünya savaşı öncesi "Bir Arjantinli kadar zengin" diye bir deyim varmış. Avrupadan bile daha gözde olan, çok fazla iş olanağı sağlamasıyla ünlü Arjantin bir rüyalar ülkesiymiş. Savaş sonrası ise işler pek yolunda gitmemiş tabi.

İnişli çıkışlı ekonomik bunalımı kronikleşen Arjantin, 2001'deki krizin ardından yine kendini hızla toparlamaya başlıyor. Global krizin ülke ekonomisini etkiliyeceği yönünde endişeler süre dursun, buralarda işler öyle ya da böyle ilerliyor. Ama herkes için değil.

Yılbaşı gecesi havai fişekler, kutlamalar olurken, bazıları bir apartman kapısının dibinde uyumayı tercih ediyor; dün, bugün, yarın, geçmiş ve gelecek anlamsız onun için. Boşanmaların hızla arttığı Arjantin'de sahipsiz çocuklar suç oranlarının yüzdelik diliminde önemli bir yer teşkil ediyor. Etiyle ünlü Arjantin'in bazı evlerine et hiç girmiyor. Bu ekonomik krizden önce de böyleymiş, şimdi de böyle. Okuduğum haberlerde, krizden sonra ülkenin kendini hızla toparladığı, işsizliğin azaldığı söylense de sokaklar, metrolar, parklar pek aynı şeyleri söylemiyor.

Zengin, zengin olmayan ve hiçbir şey olamayanlar arasında çok keskin bir fark bulunuyor. Zengin olanları ve olmayanları şanslı kesim olarak nitelendiriyorum. Öyle ya da böyle bir evleri ve etli ya da etsiz yiyecek yemekleri, zengin ya da hizmetçisi yapacak işleri var. İstanbul'da gördüğümden çok daha fazla sayıda olan hiçbirşey olamayanlar için ise ne zaman, ne mekan ne de başka bir şey var. İnsanlar hızla gelip geçiyor yanlarından, görmeden ya da görmezden gelerek. Tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi burada da hayat adil ve eşit değil özellikle bir Arjantinli gibi zengin olamayanlar için.

18 yorum:

  1. slm Arzu! görünen o ki ..Arjantin'de yaşananlar ile ülkemizde yaşanan sıkıntılar arasında pek fark göremedim :)Buralarda da sadece dışarıdan bakıldığında herşey güzel gidiyor gibi görünüyor.. :)

    YanıtlaSil
  2. malesef bu görüntüler dünyanın her yerinde var.Herşey biz insanların ellerinde,allah yardım etsin.Fakirlik olsun ama savaş olmasın.Savaşsız sağlık dolu bir dünya istiyorum.

    YanıtlaSil
  3. bir arjantili kadar zengin olmak demek. insanın nerden nereye diyesi geliyor. sırf Türkiye'de değil başka ülkelerde de yaşam şartları hep daha kötüye gidiyor demek ki. bunu anladım.

    YanıtlaSil
  4. tim
    aslında her yer aynı. haklısın :)


    fatma
    umarım o günleri görürüz

    gülcan
    gerçekten de öyle. toplu bir çöküş var.

    YanıtlaSil
  5. Bana ait derinlikleri ve yaşadıklarımı sen nereden bileceksin ufaklık. Bana ait bir yazının, bana ne kadar yakın olduğunu söylerken ses tonundaki veya düşüncelerindeki iğneliyici ton bilememezliğin senin üzerindeki eseridir. Sen dar odanda göçebe entellektüel dip notlara kafa yorarken, ben üzerimdeki geçmişin kamburlarıyla gün ve gün içe dönüyorum ve sırf sen bildiğini sandığın şeyler için beni yargılayamazsın. Yazıda olduğu gibi benim her söylemek istediğim anlaşılsın veya anlaşılmasın kendime derin.

    YanıtlaSil
  6. yorum nedir bilir misin? ne kadar derinliktesin ki kelimelerin çok basit anlamlarını görememektesin. herkesin kendi yanında olduğunu söylediğin bir yazıda seni kendine yakın bulmamdaki art niyeti bir türlü göremedim.
    nasıl bir saldırganlık içerisindeki benim çok iyi niyetle yazdığım bir yazı sonucunda bana ufaklık, dar, basit şeylere kafa yorduğumu söyleyebilecek kadar yüzeyselsin.
    seni kırmak istemezdin ama bu yorumunla beni çok incittin.

    YanıtlaSil
  7. Yorum dediğin açık ve geniş olur kardeşim. Öyle iki kelime ile oldukça bunalımlı yazılmış bir yazının ardından geçiştirme yapılmaz. Sana ufaklık dememdeki tek neden kelimelerinin samimiyetinden dolayı seni en az kızkardeşim kadar yakın hissetmemden ileri geliyordu. Sende bunu yanlış anladın malesef. Olsun bir sen bir ben. olur böyle şeyler. Ben senin abinim. Kırılmam ve sende benim kardeşimsin lütfen kırılma. Kendine iyi bak. Hoşçakal.

    YanıtlaSil
  8. bir şey daha var. yazıp sildiğin yorumlarında Hicivlerden bahsetmişsin, ve o yazıları yazan kişinin benim gerçek kimliğim olduğunu zannetmişsin. Onların her biri hiciv'dir, hayatın yüzeysel derinliklerinde boğulduğunu sanıp günlerini anlatanların hicvi'dir. ben değilim. gördüğün ya da gördüğünü sandığın kelimelerin hiçbirinde ben yokum.
    ayrıca yaşadığını söylediğin şeylere de çok uzak değilim. bazı şeyleri anlayabilmek, yorumyalabilmek için birebir deneyimleyebilmene gerek yok.

    YanıtlaSil
  9. Arzu sanada bir doku bin ah işit misali. Gerçekten papağan gibisin. Hiç bir lafın altında kalmazsın değilmi. :) Hadi gel barışalım. Kırma aibini. Yanlış anladık işte. Hem sana söz karadenize yolun düşerse hamsi buğlama yedirecem ben kardeşime. ağaçlarımı kestiler ya canım çok sıkkındı. Bende acısını kalemden çıkardım. anla be kardeşim. Başka sözüm yok.

    YanıtlaSil
  10. Arzu sanada bir doku bin ah işit misali. Gerçekten papağan gibisin. Hiç bir lafın altında kalmazsın değilmi. :) Hadi gel barışalım. Kırma aibini. Yanlış anladık işte. Hem sana söz karadenize yolun düşerse hamsi buğlama yedirecem ben kardeşime. ağaçlarımı kestiler ya canım çok sıkkındı. Bende acısını kalemden çıkardım. anla be kardeşim. Başka sözüm yok.

    YanıtlaSil
  11. peki o zaman barıştım. :) yazılarını severek okumaya devam edicem. ama artık sana yorum yazmaya korkabilirim bilmiyorm. :S hem aslında o ağaçları kesen yetkilileri bir güzel dövmüştün diye hatırlıyorum. :) gerçi dövmek, sövmek çare değil yerine yenilerini dikmek lazım, bir dolu dikmek lazım inadına.

    YanıtlaSil
  12. Canımsın. Beni affettiğin için teşekkürler. Bu gün bir tek sana üzülmüştüm. Onun nedenide yanlış anlamamdan dolayı seni kırmamdı. Geri döndünya kardeşim artık bir önemi kalmadı. Bak bu gece verandaya bir dilek tutup bir mum yakıyorum. Dilek söylenmez ama senin o coğrafyada mutlu ve güvende olmanı diliyorum.

    Abin Ahmet

    YanıtlaSil
  13. umarım tüm dileklerin gerçek olur, burada şansa ihtiyacım var gerçekten.
    kucak dolusu sevgiler...

    YanıtlaSil
  14. ne ilginç kültürler ve insanlar var sen yazdıkça büyük bir ilgiyle okuyorum ve de şaşırıyorum...demek arjantinli kadar zengin olmak diye bir deyim varmış vayyy bee şimdi düşünüyorum ekonomisi bildiğim kadarıyla pek parlak değil.neymiş ne olmuş.

    YanıtlaSil
  15. içmden geldigi gibi
    gerçekten de öyle, kendini toparladığı dönemlerde kişi başı yıllık geliri Fransa ile aynıymış. Ama şu anda pek iyi değiller.

    YanıtlaSil
  16. Küçükken futbolcularıyla tanımıştım Arjantin'i
    Daha sonra Falkland Savaşıyla,
    Sonraları Madonna'nın Eva'sıyla..

    Şimdi de papağangibiyle tanımaya çalışıyorum Arjantin'i

    YanıtlaSil
  17. Demli Hayat
    Benimle de buralara bakabilmene çok sevindim :) Teşekkürler.

    YanıtlaSil